اصول صحیح کاشت و پرورش گل رز رونده + تصویر

گل میخک رز گیاهی زیبا و زینتی در چند رنگ مختلف است که در بیشتر مناطق رشد میکند که برای کاشت در بالکن آپارتمان، گلدان، باغچه و حیاط منزل مناسب است و از گیاهان زینتی معطر به شمار می رود که گلهای به نسبت بزرگی را تولید میکند. گل میخک در رنگ های متفاوتی وجود دارد که هر کدام معنای خاص خود را دارند. به طور کلی مصرف این دمنوش به تنهایی یا همراه با زنجبیل به پیشگیری از افزایش وزن کمک میکند و زمانی که همراه غذا مصرف شود، باعث افزایش تولید بزاق میشود که برای گاستریت، اسیدیشدن معده و کاهش اشتها مناسب است. علاوه بر این، خواص ضد میکروبی میخک حتی میتواند به ارتقا سلامت دهان و دندان کمک کند. آرتروز: چای دارچین و میخک دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد درد است و میتواند برای افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند مفید باشد. کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن بایستی میخک بخورند.

معجون گیاهی به دست آمده، تنشها را تسکین میدهد. لاله گل، زن جوان ۲۴ ساله که در خانوادهای مهاجر در هلند به دنیا آمده، در کتاب تازه منتشرشدهٔ خود با عنوان «میخواهم زندگی کنم» به بحرانی نسبتاً تکراری اما مهم و سرنوشتساز پرداخته است که هنوز راهحلی قطعی برای آن حتی در دولتهای اروپایی به دست نیامده است. میخکی که به عنوان ادویه و دارو به کار میرود، پودر این غنچهها است. به بانوان باردار توصیه میشود از مصرف این دمنوش به صورت دارو اجتناب کنند. غنچههای گیاه میخک پس از باز شدن یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند، میخکی که به عنوان ادویه و دارو به کار میرود، پودر این غنچهها است.

حدود قیمت نصب کاشی و قیمت نصب سرامیک را مشاهده کنید. نحوه کشت این گل زیبا بسیار آسان بوده و میتوان آن را در گلدان و یا باغچه کشت نمود. این گل نمادهای مختلفی دارد که از معروف ترین آن ها می توان به شادی، پاکدامنی، بی ریایی و خوش یمنی اشاره نمود. گل ها به صورت منفرد در انتهای ساقه ها قرار میگیرند. کاربرد ادویه میخک در دفع حشرات نیز از خواص جالب این گیاه است. در مجموعه گلسِتان نیز باکسهای گل زیادی توسط طراحان خوش ذوقمان طراحی شده است که از دوست داشتنیترین این باکسها میتوان به باکس گل رز و میخک اشاره کرد. میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که نشان داده شده به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل میکند. این ترکیب حاوی اوژنول است که سال هاست در دندانپزشکی استفاده می شود. روغن میخک باید با احتیاط مصرف شود.برای استفاده از روغن میخک مستقیما از شیشه حاوی روغن می توان یک سواب پنبه را درب شیشه گذاشت و آنرا آغشته نمود.سپس با دقت اطراف ناحیه دردناک را مالش داد. بسیاری از نمونه های دیگر را نیز می توان تحت عمل فرساژ قرار داد و گلفروشیها که قبل از آغاز بهار شاخه های بریده گل لاله را برای آراستن سبدهای گل بکار می برند از این عمل استفاده می نمایند.

غنچههای گیاه میخک پس از باز شدن، یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند. هنگام نگهداری از لاله ها و پس از کاشت مجدد پیاز در خاک، باید از پتاس برای تقویت پیاز استفاده کنید. فصل گلدهی این گیاه در فصل تابستان میاشد ،قطر گل ها به 3 تا 5سانتی متر میرسد. این گیاه حدود سالهای 1254 تا 1276 میلادی از دمشق به اروپا سفر کرده است. لیلیوم می تواند جلوه ویژه و منحصر به فردی به فضا ببخشد. ترشح انسولین در بدن برای کنترل سطح قند خون بسیار ضروری می باشد. منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و داشتن استخوانهای محکم است. ماده موثره اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضد التهابی است که میتواند به تسکین موقت از درد دندان کمک کند. برخی تحقیقات نشان میدهد که ترکیبات موجود در میخک میتواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. در یک مطالعه دیگر نیز نتایج مشابهی مشاهده شد که نشان میدهد مقادیر غلیظ روغن میخک باعث مرگ سلول در 80٪ سلولهای سرطانی مری میشود. روغن میخک برای درمان جوشهای سرسیاه، جوشهای سرسفید، زخم و پوسته شدن که از علائم آکنه است نیز مفید است.

میخک معمولاً به عنوان یک ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویهها برای تهیه پودر ادویه کاری، مورد استفاده قرار میگیرد. در ایران در نشستی که در ۲۲ آبان ۱۳۷۴ خورشیدی با حضور ریاست انجمن باغبانی ایران و شماری از استادان دانشگاههای ایران برگزار شد گلسرخ محمدی به عنوان گل ملی کشور تأیید و برگزیده شد. شاید جالب باشد که بدانید لاله گل ملی کشور عزیزمان ایران می باشد. شاید عمدهترین علت این باشد که بهخاطر علاقهی بسیار زیاد مردم به این گل و کاشت آن در هر مکانی، گیاه را در معرض هرگونه آفت قرار میدهند. محل کاشت باید در معرض نور و با آبیاری خوب باشد.

میخک با بوی معطر خود میتواند سبب تسکین اعصاب و کاهش استرس شود، همچنین میخک برای دندانها بسیار مفید است. همچنین مصرف بیش از حد میخک میتواند منجر به تهوع، استفراغ، تنگی نفس، گلودرد، کسالت، عدم تعادل مایعات، اختلالات کلیوی، اختلالات کبدی و … آبیاری: آبیاری باید در حد معمول انجام شود زیرا آبیاری زیائ باعث پوسیدگی پیاز ها می شود، البته آبیاری بعد از کاشت باعث می شود پیاز ها رشد خود را شروع کنند. تعدادی از گونه ها و دورگه های لاله نمونه های معروف باغبانی هستند و امروزه کشور هلند یکی از بزرگترین صادرکنندگان پیاز لاله در جهان است. این نمونه لاله ها در اثر یک موتاسیون بسیار قدیمی پدید آمده اند . کفشدوزک ها این شته ها را می خورند و برای گیاهان مفید هستند و می تواند منجر به کاهش ین آفت ها شوند. رفع سر درد از دیگر خواص میخک است، همچنین این گیاه ضعف اعصاب را درمان و برای رفع تنگی نفس موثر است. عصاره میخک میتواند برای پیشگیری و یا حتی درمان برخی سرطانها مثمر ثمر باشد. زیاده روی در مصرف دمنوش میخک، میتواند منجر به بیهوشی شود. برای تهیه چای یا دمنوش گل میخک، ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بگذاریم برای ۵ دقیقه دم بکشد.

اگرچه اثرات ضد زخم میخک و ترکیبات آن امیدوار کننده است، اما مطالعات بیشتری در مورد اثرات آن بر روی انسان مورد نیاز است. تقویت معده و درمان ناراحتیهای گوارشی: ترکیبات موجود در میخک به درمان زخم معده کمک میکند. میخک باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به کاهش وزن کمک میکند، از سوی دیگر سبب کاهش اشتها شده که این هم عامل موثری در کاهش وزن و لاغری است. افزایش خونریزی: میخک حاوی مادهای به نام اوژنول است که عامل رقیق کننده خون به حساب میآید، درنتیجه مصرف بیش از حد میخک میتواند سبب رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی شود.

درخشندگی پوست: میخک خواص ضد باکتریایی دارد در نتیجه ماسک های گیاهی گل میخک میتواند با از بین بردن جوشها، زخم و عفونت باعث درخشندگی و زیبایی پوست شود. جوانسازی پوست: آنتی اکسیدان موجود در میخک به جوانسازی پوست کمک میکند. طراوت و شادابی بخشیدن به موها: استفاده از چای میخک برای مو بعد از رنگ کردن موها کمک به طراوت مو میکند. برای این کار از چای میخک سرد شده به عنوان شامپو استفاده کنید. این گیاه به علت زیبایی خاصی که دارد، امروزه در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده میشود. کشت وسیع لاله و سایر گیاهان پیازی در هلند به علت شرایط مناسب جغرافیایی ، آب و هوا و خاک این کشور است. اگر قبل از کاشت خاک باغچه را با استفاده از کمی کود حیوانی و ماسه پر کنید در رشد و نمو لاله بسیار یاری خواهد رساند. کود مورد استفاده نباید زیاد نیتروژن داشته باشد باعث می شود گیاه از بین برود و یا تضعیف شود. بهترین ترکیب خاکی برای رشد ایدهآل میخک ترکیبی از ماسه، رس و پیت یا خاکبرگ و خاک باغچه و کود دامی پوسیده به همراه کمپوست میباشد. برای افزایش ماندگاری این گل می توانید آن را داخل خاک گلدان و یا باغچه بکارید.

رزهای پیچکی در دهه ۱۸۶۰ معرفی شدند و دارای دانه یا میوهی توت مانند هستند و همچنین عطر بسیار خوبی سایت parsflowers دارند. این دانه ها به آسانی می رویند ولی باید شش سال طولانی انتظار کشید تا نخستین گل آنها بر روی شاخه رخ نماید. این بیماری های گل رز یک بیماری خطرناک برای رز بوده و به علت حجوم باکتری های بوتریتیس رخ میدهد که خود ناشی از هرس با قیچی آلوده و یا انتقال از طریق شته میباشد که در صورت مشاهده باید سریعا از پایین نقطه قیچی شده و دور ریخته و با سموم پایه مسی مثل بردوفیکس ضد عفونی شود. جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش میدهد و برای درمان سرفه موثر است. میخک درختی است کوچک و مخروطی شکل که برگهای آنها هیچ وقت زرد نمی شود و در تمام طول سال سبز است. تمام تاریخ آشنایی انسان ها با این گل زیبا به سختی به ۵۰۰ سال می رسد. گل زیبای رز یکی از قدیمی ترین گل های بوته ای است که پيش از انسان ها هم وجود داشتند.

گل شاخه بریده میخک نیز مانند خود این گل دوام بسیار زیادی دارد و برای این منظور نیز برخی نمونههای آن پرورش مییابند. به محض دریافت یا خرید شاخه گل رز آن را در یک لیوان یا بطری آب یخ قرار دهید، وقتی به خانه رسیدید ساقه گلها را زیر آب و بصورت مورب برش دهید. حالت تهوع و استفراغ را برطرف میکند، بدین منظور میتوان ۲ قطره از اسانس میخک را در یک لیوان ریخت و نوشید و یا از یک فنجان دم کرده میخک استفاده کرد. همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در دمنوش میخک، تاثیر بی حسی موضعی دارند و به همین دلیل در تسکین درد معده مفید و رفع حالت تعوع و استفراغ مفید است. استفاده از میخک، گرفتگی عضله را از بین میبرد.

جالب است که نام علمی آن نیز به معنای خدای گل میباشد. Dianthus نام علمی بذر میخک است که در تاجگذاریهای پادشاهان رومی از آن استفاده میشده است. ولی گاهی اوقات بنابر ویژگی های گیاهانی که در عقب حاشیه کشت می شوند، اگر لاله های دارای ساقه های بلند و نازک را در جلو بکارند جلوه ی زیبایی بوجود خواهند آورد. اگربخواهیم این گل را از نظر ویژگی های ظاهری مورد بررسی قرار دهیم به این صورت است که داراری برگ های باریک بلند که حدودا ارتفاع آن به 15 سانتی نتر هم میرسد . جوشانده گل میخک نیز در ترکیب با ریحان و نعنا برای رفع ناراحتیهای روانی و استرس میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

نور: به محل آفتابی نیاز دارد و در اطراف آن نباید گیاه سایه دار کشت شود. این گیاه تنها در طول 3 -4 هفته اول از دوره رشد بعد از تکثیر به تغذیه مصنوعی نیاز دارد و پس از آن باید اجازه داده شود تا گیاه به محیط اطراف عادت کند. پس از انجام تمام مراحل گفته شده در بالا میتوانید گلدان خود را در یک محیط رو باز با هوای خنک قرار دهید تا شروع به جوانه زنی کند.اگر به دنبال این هستید که قبل عید گل لاله شما رویش کند پس از جوانه زنی آن را به محلی گرم ببرید تا شروع به گل دهی نماید. اگر دمای محیط خیلی بالا باشد گلدهی گل لاله به مشکل میخورد. دمای مناسب برای رشد این گل 10 درجه در شب و 13-16 درجه در روز است . در قدیم میخک ادویهای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان میتوانستند از آن استفاده کنند. قیمت دسته گل رز را می توان بر اساس چند معیار و فاکتور مهم مشخص نمود از قبیل رنگ گل، تعداد، نوع گل و فصل که هر یک می تواند نقش مهمی داشته باشند.