تاریخچه و معنی انواع رز

بسیاری از گیاهان همیشه سبز دیگر را نیز میتوان بکاربرد و این گونه گیاهان افزون بر زیبایی برگ و آراستن زمینه، در فصل گلریزان نیز بسیار زیبا خواهند شد و جلوه باغچه گل لاله را صد چندان خواهند کرد. گل رز می تواند برای طولانی مدت زندگی کند به طوری که جلوه ایستادگی و غرور را می توان در فسیل های کشف شده آن در 35 میلیون سال قبل دید، حتی اگر نخواهیم به مدت ها قبل برگردیم، باید به بوته گل رز دیوار کلیسا هیلدزهایم نگاهی داشته باشیم که بیش از یک هزار سال قدمت دارد. قرن ها است که گل ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. کافی است حالا که در ماه اسفند هستیم نهال این درخت را تهیه کنید و با کاشت آن هم به سرسبزی فضای زندگی خود کمک کنید و هم سهمی در مراسم روز درختکاری داشته باشید. برگهای این درخت هیچ وقت زرد نمیشود و در تمام طول سال سبز است و شما میتوانید از سرسبزی آن حتی در زمستان نیز بهره ببرید. امروزه ایجاد اشتغال، تولید بیشتر و بهینه در کنار بهره وری از منابع به ویژه آب بسیار مهم و مورد توجه است.

در روم باستان روی درب اتاقهایی که جلسات محرمانه در آن برگزار میشد یک گل رز وحشی قرار می دادند. یکی از رزهای وحشی بسیار زیبای شناسایی شده در ایران، رز Rosa foetida Persiana یا Persian Yellow است که در مناطق کوهستانی کردستان به وفور یافت می شود. تنوع گل رز وحشی در ایران بسیار زیاد است که در ادامه دو نمونه از آنها را بررسی می کنیم. اولین روش تهیه حالتی است که شما پایه گلی را خریداری کرده اید که در گلدان بوده و می بایست قبل از کاشتنش در باغچه، از گیاه نگهداری کنید تا با فرا رسیدن فصل مناسب آنرا بکارید.

تحت این شرایط بسته به فصل و کیفیت قلمه، ریشه زایی در 5 الی 6 هفته انجام می شود. هرس رز این گیاه هرساله بایستی انجام شود. در اواسط تابستان با حذف گلهای خشک شده، کود دهی، تکثیر بوتهها، کنترل بیماری های قارچی مانند :سفیدک، لک سیاه و زرد، هرس و سر شاخه زنی برای حذف سرشاخههایی که گل دادهاند مراقبت انجام میگیرد. با توجه به ژنتیک این گیاهان می توان گفت تنوع قابل ملاحظه ای در عادات رشدی و گل دهی رزها در زمان کاشت وجود دارد به شکلی که برخی با گل های بزرگ و پهن و برخی با گل های متراکم مینیاتوری وجود دارند و از سویی دیگر، بعضی از آنها فقط یکبار در اواسط تابستان و برخی دیگر نیز به مدت چهار ماه یا بیشتر گل دهی دارند. انواع گل های رز از خانواده Rosaceae و با نام علمی Rosa sp هستند به طوری که این گیاهان ساکن مناطق کوهستانی و در نتیجه سرما دوست و خواهان ارتفاع زیاد از سطح دریا و مقاوم به یخبندان می باشند. دومین نکته مهم در آبیاری گیاه، شرایط دمایی هر فصل می باشد به طوری که بوته ی گل رز در آب و هوای گرم، نیاز بیشتری به آب دارد و از طرفی وجود جریان باد در فصل سرما سبب می شود تا میزان آبیاری رز افزایش پیدا کند.

دوستدار سرما است اما اصلا طاقت گرما را ندارد، روی هم رفته مکانهای آفتابی را به نقاط سایه ترجیح می دهد. از طرفی اگر می خواهید عمر آن طولانی تر شود، بهتر است آن را داخل خاک قرار دهید. یکی دیگر از مطالعات در فاز آزمایشگاهی نیز نتایج مشابهی را ارائه داد یعنی مقادیر متمرکز روغن میخک باعث مرگ سلولی در 80 درصد از سلول های سرطانی مری می شود، همچنین مشخص شده اوژنول موجود در میخک دارای خواص ضدسرطانی است. نتایج تحقیقات نشان داده است که گل مذکور، از سال 815 میلادی حیات خود را آغاز کرده است. متاسفانه، تحقیقات در مورد اثرات محافظ کبد میخک و اوژنول در انسان محدود است. پژوهشکدهٔ بیوتکنولوژی کشاورزی ایران نخستین واحد پژوهشی در وزارت جهاد کشاورزی بودهاست که موفق به اخذ مجوز پژوهشگاه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. در خاک های سبک رشد خوبی داشته و کیفیت گلها بهتر خواهد شد. علت این موضوع آن است که ریشه های گیاه در آینده رشد بیشتری خواهند داشت. روش اول تهیه بذر انواع گل رز، خرید آنها از فروشگاه های معتبر نهاده های کشاورزی است که همگان با آن آشنا هستند اما در روش دوم می بایست بذر را از خود بوته ی رز زمانی که گیاه فعال است به دست آورد زیرا بذرهای تازه تولید شده توسط خود بوته، درصد جوانه زنی بیشتری دارند.

گل رز رونده توانایی رشد در امتداد حصارها و یا حتی روی زمین را دارد و در حالتی که به صورت افقی رشد و توسعه پیدا کند، غنچه های بیشتری خواهد داشت. گفته میشود که بوتههای گل رز در همان زمینی رشد کردند که آفرودیت(الهه عشق) بر روی آن اشک ریخته، و معشوقه آن آدونیس خون ریخته است. همانطور که گفته شد میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود. گل رز انگلیسی به تمامی رزهایی گفته می شود که توسط محقق معروف دیوید آستین به تولید رسیده باشند. یکی از پرمصرفترین گلهای شاخه بریده گل معروف رز است که به دلیل بازار پسندی زیادی که دارد مشکلی در بحث بازاریابی و فروش آن نسبت به سایر گلهای شاخه بریده نمیباشد. همچنین بهتر است گلهای رز خود را مستقیما زیر باد سر کولر قرار ندهید.

خاک مناسب برای نگهداری گل رز باید زهکش مناسبی داشته باشد که هم رطوبت کافی را نگه دارد و هم به راحتی آب اضافی تخلیه شود. باید به مقداری به گل آب داده شود که آب اضافی در کف ظرف جمع نشود و از خیس کردن برگها و شاخهها جلوگیری کنیم تا باعث قارچیشدن گیاه نشود. رزهای پلی آندا از اوایل بهار تا اواخر پاییز گلدهی دارند و به صورت کلی می توان گفت که گونه ی مذکور از مقاوم ترین و کم هزینه ترین گونه های گل رز محسوب می شود. مهم ترین و معروف ترین انواع گل رز عبارتند از گل رز هیبرید چای، مینیاتوری، پاسیویی، فلورینبدا و درختچه ای. این گل به دلیل داشتن گلبرگهای با طرح ستاره به این نام معروف شده است. میخک، گلی است که امروزه به نشانه عشق و افتخار و برتری و جذابیت معروف است.

از پرورش گل رز در نزدیکی درختان و یا درخچه ها خودداری کنید زیرا رقابت غذایی بین بوته گل رز و درختان ایجاد شده که در انتها برنده این نبرد، درختان خواهند بود. صحیح است که خاک رسی آب آبیاری را در خود نگه داشته و ظرفیت بالایی در این زمینه دارد اما مشکل این نوع بافت خاک، قدرت پایین زهکشی و قلیایی بودن آن است که همین امر موجب می شود گیاه با کاهش عناصر غذایی و پوسیدگی ریشه که نوعی از بیماری های قارچی محسوب می شود، مواجه شود. به جرات می توان گفت، رز سیاه در طبیعت وجود نداشته و رشد نمی کند بنابراین رز سیاهی که گاها از آن رونمایی می شود، یک گل قرمز تیره بوده (مثل گل رز قرمز ترکیه) که توسط چشم فرد بیننده به رنگ سیاه دیده می شود. میخک صورتی درست مثل رز صورتی علاقه و محبت را میرساند، اما نه علاقهای بهگرمی و شدت میخک قرمز و بههمینخاطر بهعنوان هدیه برای اولین قرار عاشقانه یا هدیه به یک دوست صمیمی انتخابی بسیار مناسب است. در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نحوه ی کاشت و پرورش گل رز رونده و همچنین به معرفی یک بستر مناسب برای رشد صحیح و اصولی بوته می پردازیم امید است که مقاله ی فوق مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

در فصل بهار باید به محض دیدن اولین جوانه خاک گلدان را عوض کرد و آن را به حوضچه سایت parsflowers منتقل کرد. در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگراز گلدان بزرگتر استفاده می کنید، این امکان وجود خواهد داشت که چندین بذر را به طور مساوی بر روی مخلوط خاک پخش نمایید. برای تهیه بذر از خود بوته می بایست زمانی که غلاف بذر (میوه) روی گیاه بالغ و بزرگسال ظاهر می شود، آن را توسط سیم و یا ریسمانی پیچید زیرا در صورتی که غلاف بذر باز شود، دانه ها پراکنده شده و امکان آنکه بتوانید از آنها برای رشد بوته ی جدید استفاده کنید عملا وجود نخواهد داشت. در گونه ی مذکور گلبرگهای گیاه به شکل مارپیچ باز شده و اغلب در لبه ها به سمت عقب حرکت می کنند دقیقا طوری که نوک غنچه های گیاه به خوبی نمایان باشند. در مرحله بعد درست در زمانی که غلاف ها آماده باز شدن هستند، باید آنها را جدا کرده و روی یک سطح صاف و تمیز قرار داد تا خشک شوند. در صورت عدم دسترسی به کمپوست ها و یا عدم تمایل به خرید آنها می توانید از برگ های درختان که در فصل پاییز دچار ریزش می شوند، استفاده کنید به طوری که آنها را در فصل پاییز با بافت خاک گل رز ترکیب کرده تا خاک مناسب برای گیاه ساخته شود زیرا آماده سازی خاک در فصل پاییز سبب می شود تا مواد داخل برگ ها تا فصل زمستان تجزیه شده و در دسترس ریشه های گیاه قرار بگیرند.

از دیگر رزهای وحشی موجود در کشورمان، می توان به واریته موشاتا اشاره نمود که در مناطق کوهستانی ایران می روید اما رایحه مطبوعی که گل رز فوئتیدا از آن بهره مند است، در این گونه از انواع گل رز موجود نیست. منظور از گل رز های وحشی که با نام Species Roses نیز شناخته می شوند، نمونه هایی هستند که از حدود 40 میلیون سال قبل بر روی کره زمین وجود داشته اند و رشد و نمو می کنند و محققین و سیاحان، آنها را به واسطه سفر ها و جست و جوهای شان کشف و معرفی کرده اند. رز های وحشی دارای رشد زیاد، مقاوم و کم توقع هستند و به مراقبت و نگهداری کمی نیاز دارند. بهترین روش نگهداری از گل میخک چیست؟ گل سرخ بهترین عملکرد را با معادل ۱ باران در هفته در فصل رشد خواهد داشت، گلهای رز در خاکهای شنی با وجود تخلخل بیشتر نسبت به گلهای رز در خاک رسی سنگین نیاز بیشتری به آبیاری دارند. این دستهبندی شامل ۵ گروه مختلف است که از محبوبیت بیشتری هم برخوردارند. اوژنول، ماده اصلی میخک، آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندانپزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده میشود.

یکی از مهمترین خواص این گل مربوط به کاربرد آن برای دندان درد است. برای بررسی پاسخ به درد از هرکدام از 4 دسته به صورت جداگانه در یکی از زمان های 5، 15، 30 یا 60 دقیقه پس از تزریق، آزمون صفحه داغ گرفته شد. ارتفاع رز مینیاتوری هرگز بیشتر از 40 سانتی متر نخواهد شد ( مگر در شرایط خاص ) و به همین دلیل اغلب دوست داران گل رز، رز مینیاتوری را در باغچه هایی با مساحت کم، گلدان و یا ظروف کوچک پرورش می دهند. تغذیه و کوددهی گل رز در باغچه نیازمند یک تعادل غذایی مناسب بین عناصر ریز مغذی و درشت مغذی می باشد. کودهای طبیعی (ارگانیک) مواد غذایی را به صورت مداوم و به مدت طولانی تری در اختیار گیاه قرار می دهند و از طرفی کودهای شیمیایی با توجه به فرمول هایی که به واسطه آن ساخته شده اند، قدرت نفوذپذیری و جذب بالایی دارند. نکته ای که در پرورش و کاشت تمامی انواع گل رز اهمیت دارد، موضوع محل کاشت گیاه می باشد به طوری که محل مذکور می بایست حداقل 5 الی 6 ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد و در صورتی که محل کاشت در معرض جریان های بادی قرار داشته باشد، باید گل رز را در کنار پناهگاه ها مانند دیوار و سایر حصارها کاشت نمود.

پس از بررسی خشک بودن خاک، باید در دل آن حفره ای به اندازه ی 30 سانتی متر ایجاد کنید و سپس درون حفره را از آب پر کرده و منتظر بمانید تا با طی شدن 15 دقیقه آب به صورت کامل تخلیه شود. با طی شدن مراحل قبلی و آماده سازی بستر، باید اطمینان حاصل نمایید که خاک شکننده و خشک می باشد بنابراین با دست خود مقداری از بافت خاک را برداشته و آنرا فشار دهید. با طی شدن مراحل قبلی می بایست غلاف را به خوبی بررسی کنید تا آثاری از هجوم آفات و بیماری ها بر روی آن نباشد. گلهای رز مینیاتوری بهطور همزمان به مدت دو تا سه هفته شکوفا میشوند. نینی سایت: وقتی اسم گل میخک میآید بیشتر ما ذهنمان به سمت آن گلهای رنگارنگ و زیبایی میرود که مخصوصا در فصل زمستان در گلفروشیها هنوز با طراوت و زیبایی خود نشستهاند. برگهای درخت میخک نوکتیز و بیضیشکل هستند و دم برگهای آن قرمز رنگ است که جلوه زیبایی به این درخت میبخشند.

میخک را برای سی تا چهل دقیقه در محل درد استفاده و سپس از میخک جایگزین برای رفع درد استفاده کنید. بزرگترین گل رز جهان تا به حال، توسط خانم نیکیتا روولوکسوفسکی از کالیفرنیا تولید شده است به طوری که رنگ گل رز تولیدی، صورتی رنگ بوده و قطر آن 70 سانتی متر می باشد. به قسمت برش خورده به ارتفاع دو و نیم سانتی متر جوهر ریشه زایی می زنیم. در صورتی که گلدان مورد استفاده قطری کمتر از 10 سانتی متر دارد، در هر گلدان تنها یک بذر بکارید. برای کسب اطمینان بیشتر در این حوزه می توانید از دماسنج های محیطی برای اطلاع از دمای محیط استفاده نمایید. امیدواریم که از این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده باشید. گل میخک به روزی 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. کاربرد دی اکسید کربن به عنوان یک گاز و یکی از نهادهای اصلی عمل فتوسنتز اهمیت فراوان دارد و مقدار آن بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ قسمت در میلیون در سنین مختلف توصیه شده است.