راهنمای پرورش و نگهداری «گل لاله»

از آنجایی که گل لاله گلی کلاسیک است که قرنهاست مورد توجه و محبوبیت قرار داشته، معنای عشق و دوست داشتن نیز به آن پیوسته است. گل لاله را به همراه گل نرگس و سایر گلهای خانوادهی نرگس در یک گلدان قرار ندهید. گل لاله مانند سایر گلها و گیاهان دارای خواص درمانی است. گل لاله یکی از گیاهانی هست که در کشور ما به صورت خودرو رشد می کند این گل دارای زیبایی و سادگی خاصی می باشد. در قدم بعدی با رشد گل رز رونده، شاخه های بلند گیاه را به میله های داربست نصب شده، متصل نمایید.

در غیر این صورت پر نورترین جای خانه را برای آن ها انتخاب کنید تا نور کافی را دریافت کنند. این گیاهان که از طریق پیاز رشد می کنند، بر اساس میزان گلدهیشان، در سه دسته مختلف زود گلده، گل دهنده در اواسط فصل، دیر گل دهنده جای می گیرند. گل سرخ متعلق است به تیرهای از گیاهان به نام تیرهٔ گلسرخ، به غیر از گونههای گل سرخ، گیاهانی از قبیل توت فرنگی، تمشک، آلو، هلو و گیلاس نیز در این تیره جای میگیرند. باید از گل لاله در برابر پوسیده شدن ریشه محافظت نمود و از آلودگی ریشه آن جلوگیری به عمل آورد.

این گل ها که جزء راسته سوسن سانان هستند 100 تا 150 نوع مختلف دارند و در مناطقی از اروپای مرکزی، ایران، ترکیه و آفریقای شمالی و چین به صورت خودرو و در تمامی رنگ ها رشد می کنند. لاله در مناطق سردسیری گلی است دائمی ولی در مناطق گرمسیری سوخ ها تیمار شده با سرما کشت میشوند، و پس از آن گل دهی می کنند. گل لاله در مناطق سردسیر به صورت دائمی قابل پرورش است ولی در مناطق گرم قبل از اینکه گیاه را بکارید باید سوخ (پیازها) با سرما پرستاری شود. در ادامه برای رشد جوانه سرما و دما را تا 5 درجه کاهش دهید. گلدان باید به اندازهای بزرگ باشد که گنجایش رشد این گیاه را داشته باشد.

با استفاده از گونه های بادوام و با کیفیت، هرس کردن شاخه های آلوده گیاه و سمپاشی گوگرد مایع می توان با بیماری های مختلف گل رز مقابله کرد. پیش از آموزش مهیا کردن شرایط نگهداری گل لاله عباسی در خانه، باید بدانید این گل یکبار در سال گل می دهد. به همین خاطر یک دسته گل رز نارنجی انتخابی مناسب برای تبریک ارتقای شغلی یا پیدا کردن یک شغل جدید است. برای گلدهی بهتر، زمستانها گلدان گل رز خود را در معرض هوای سرد مناسب (یخبندان نباشد) قرار دهید این سرمادهی در مدت دو الی سه ماه باعث ایجاد گل های بزرگتر در فصل بهار می شود. برای این کار بهتر است گلدان گل لاله عباسی را پشت پنجره جنوبی خانه قرار دهید. برای این که بتوان از این گیاه و گل محافظت کرد بایستی در شرایط اقلیمی مناسبی آن را پرورش داد.

در زمستان های سرد جهت جلوگیری از پوسیدگی و یخ زدگی پیازها، آن را از خاک درآورد و در انبار نگه دارید. سقط و مرگ گل لاله می تواند یک گل یا قسمتی از آن گل می باشد. عمقی که برای کاشتن این گل در نظر می گیرند حدود 12 الی 20 سانتی متر می باشد. هر کدام از گیاهان بسته به عوامل مختلف مانند خواستگاه و تیره شان، نیازهای مختلفی دارند که هنگام مراقبت از آن ها باید مجموعه ای از آن ها را در نظر گرفت. برخی از گل رزها رشد رونده داشته که به آن گل رز رونده می نامند. برای پرورش گل رز به روش هیدروپونیک یا از کارتن پلاست و یا از کیسه رشد یا گرو بگ Grow Bag استفاده می شود. حتی ریشه گل لاله هم خواص خودش را دارد که البته در استفاده از آن جوانب احتیاط را باید رعایت کرد.

در اواخر فصل ممکن است قلمه ها در جای اصلی خود کاشته شوند و به گلدان منتقل شوند و در شاسی سرد برای سپرده شدن فصل سرما قرار بگیرند. در این روش بهترین و مناسب ترین زمان و مکان برای کاشت باغچه و مکانی بیرون از محیط گلخانه و در اواخر ماه آبان می باشد. H مناسب برای خاکی که در آن لاله کاشته می شود بایستی در حدود 7 و خنثی باشد. پس از این که پیازها شروع به ریشه دادن کردند دمای مناسب آن ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد بود. این عارضه و بیماری می تواند به دلایل متفاوتی مثل دمای بالا در هنگام انتقال سوخ ها در دوره ی پیش رسی، مجاورت و تماس گل با منابع اتیلن در انبار، میوه های سیب و یا آلودگی به قارچ فوزاریوم باشد. به منظور کاشت و پرورش گل های رز بالا رونده، منطقه ای آفتابی را انتخاب نمایید. برای کاشت این گل زینتی در داخل گلدان همان طور که در بالا ذکر شد سر پیاز مورد نظر بایستی به سمت بالا باشد. پخش این سریال با دوبله به زبان فارسی توسط جم تیوی با تقسیم هر قسمت اصلی در دو قسمت ۴۵ دقیقهای انجام شد ولی با پایان فصل دوم، این شبکه از دوبله فصلهای سوم و چهارم سر باز زد و در قسمت آخر فصل دوم، با افزودن توضیحات روی چند دقیقه نماهایی از سریال، داستان سریال را به اتمام رساند، ولی فصلهای سوم و چهارم آن توسط شبکه AAA فامیلی به صورت دوبله فارسی پخش شدند.

گل لاله سرما را تحمل میکند و نسبت به آن مقاوم است. در درمان آسم، برونشیت، سیاهسرفه، سرفههای مقاوم موثر است. در درمان سیاتیک موثر است. گل لاله برای درمان سرماخوردگی، سرفه، درد سینوس، تب و سردرد بسیار عملکرد خوبی دارد. برای کاشت گل های رز در گلخانه دو روش عمده وجود دارد: یکی کاشت گل در بستر خاکی و دیگری کاشت گل رز به روش هیدروپونیک. البته در فضای کنونی ایران کسی همراه با گل لاله عباسی در توهم نرفته است و هیچ منع قانونی نیز برای داشتن آن وجود ندارد؛ اما به هر ترتیب بهتر است در زمان کاشت تا نگهداری از آن مراقبت های لازم را به عمل آورید. برگهای این گیاه را به عنوان سبزی مصرف میکنند و دانهها را به شکل ذرت بو میدهند یا در پخت نان از آن استفاده میکنند. لاله را میتوان برحسب شکل و ظاهر زیبای آن و زمان شکوفا شدن آن به 15 گروه مختلف دیگر تقسیم کرد. بهترین زمان برای بیرون کشیدن پیاز از خاک و تقسیم و کاشت مجدد آن نیز پاییز است. گل لاله پس از این که نابود می شود پیاز آن را از دل خاک بیرون می کشند و ساقه آن نیز بریده می شود.

اگر در مناطقی زندگی می کنید که آب و هوای مناسب برای نگهداری این گل در فضای باز دارد، می توانید از آن به عنوان گل های مناسب کاشت در باغچه استفاده کنید. اگر به دنبال این هستید که گل لالهای که پرورش میدهید آب کمتری مصرف کند آن را در محیط های روباز کشت کنید. و البته خرید و فروش گل لاله در جایی غیر از پایتخت جرمی بود که مجازات آن تبعید بود که خوشبختانه دیگر اجرا نمیشود! البته این گلها به طور معمول فقط یک بار در هر فصل شکوفا میشوند. پس از چند روز گذاشتن در این آب گرم برگهای گل لاله مردابی ظاهر میشوند. لاله ها به آب بسیار کمی نیاز دارند و اگر در آب ایستاده باقی بمانند می توانند به راحتی پوسیده یا جوانه قارچ بزنند. 1- با مداد یک بیضی که کمی کج است بکش. درست است که نگهداری گل لاله در منزل به دلیل خودرو و وحشی بودن این گل کمی سخت است، اما زیبایی این گل باعث شده است کسانی که به پرورش گل های آپارتمانی علاقه دارند، شرایط ساختمان را برای مراقبت از آن فراهم کنند تا بتوانند آن را کنار سایر گلدان های خود داشته باشند.

گل لاله در دمای 15 تا 18 درجه رشد خوبی دارد و در برابر سایت parsflowers سرما مقاوم است. بهترین خاک برای رشد گل لاله چیست؟ در سال ۱۳۹۱ خورشیدی بیشترین گل شاخه بریدهٔ صادراتی ایران گل رز بودهاست و گل مریم و گلایول رتبههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند. با در نظر گرفتن نکات اشاره شده و ایجاد شرایط مناسب بافت خاکی، زمان آن فرا رسیده است تا رز رونده را کاشت نمایید. از این رو خیلی سال ها بعد از کشف قاره آمریکا، دست انسان های متمدن شرق به این گیاه آمریکایی رسیده است و از همان ابتدا جذابیت آن باعث شد تا به سرعت راهی کشور های اروپایی و از آنجا در مسیر دیگر سرزمین هایی مانند سرزمین ایران باشد. رز خوشهای، خاستگاه آن ژاپن است. اگر قصد تولید شاخه برید گل رز دارید، باید در خاک نیتروژن، پتاسیم، فسفر، مقدار کم آهن و منیزیم اضافه شود. این گیاه شش گلبرگ دارد و دارای سه گلبرگ و سه کاسبرگ که کاسبرگ ها هم شکل و هم رنگ گلبرگ ها می باشند.گل لاله توانایی تولید بذر دارد که می توان از همین بذرها در تکثیر گیاه نیز استفاده میشود. تنوع رنگ گل در لاله به حدی است که میتوان گفت به جز رنگ قهوهای تمامی رنگها را دارا است.

از لحاظ گیاه شناسی انواع گل لاله به دو گروه بزرگ لاله های پرورشی و لاله های خودرو تقسیم می شود. امروزه تنوع انواع مختلف این گل زیبا و پرطرفدار، از دو رگه گیری و پیوند گونه های قدیمی به وجود آمده است. گل رز درختچهای تا به حال چندین جایزه افتخاری را از موسسههای ارزیابی گلهای رز دریافت کرده است و به دلیل تنوع و تطبیقپذیری زیادی که دارد، میتوان آنها را در بالکنها، خانهها، آپارتمانها (به شرطی که آنان را در گلدان قرار دهید) حتی در حیاط خلوتها نیز کاشت. گل رز از نظر کثرت قرار گرفتن در جایگاه گل ملی مقام نخست را دارد و در ۱۰ کشور آمریکا، انگلستان، ایتالیا، ایران، رومانی، عراق، عربستان سعودی، مراکش، لوکزامبورگ، بلغارستان به عنوان گل ملی انتخاب شدهاست. نماد عاشقانه و زیبای گل رز قرمز باعث شده که یکی از گلهایی باشد که در همه جشن ها و مناسبات مثل ولنتاین، تولد، مراسم ها و سالگرد ازدواج و هدیه جایگاه خاص و ویژه ی خود را داشته باشد. نماد زیبایی، پاکی، عظمت، ثروت، فضل، غنا، دانش و آرامش است. حشرهٔ نمونه، شته گلسرخ است که مهمترین آفت رز بهشمار میآید.

عطر ادکلن سندرلینگ عطری است بسیار شاداب، خوشبو و متعادل که با رایحه ترش و آب دار مرکبات خصوصا ترنج و لیمو آغاز می شود که حسی سبز و گیاهی ملایم در پس زمینه به همراه دارد و رایحه ضعیفی از گل ها نیز با آن ترکیب شده اند. بنابراین چه در گلدان کاشته شوند و در محیط آپارتمان باشند و چه در باغچه و فضای آزاد به همین مقدار آب احتیاج دارند. پیازها را تا آمدن ماه آبان یا آذر در یک جعبه چوبی و در فضای تاریک، خنک و خشک نگه می داریم. ما هم تصمیم داریم در ادامهی این مطلب در مورد گل لاله، نمادها، رنگها و نکات نگهداری از گل لاله شاخه ای صحبت کنیم. دنیای جذابی از رنگ ها را می توانید با داشتن یک گل لاله عباسی در محیط خانه و یا باغ و باغچه ای که دارید، داشته باشید.

گل لاله، گلی جذاب از خانواده ی سوسنی ها با نام علمی Tulipa spp است و به دلیل تنوع در نوع و رنگ هایی که دارد یک گزینه ی عالی برای فرش کردن باغچه هاست. این گل زیبا که در طیف وسیعی از رنگ ها در دسترس است، بومی مناطق گرمسیری جنوب امریکا و رشته کوه های آند در کشور پرو میباشد. یکی از سوغاتیهای استان یوننان که در جنوب چین واقع شده، غنچههای خشک شدهٔ گلسرخ است که برای درست کردن چای بفروش میرسد. برای این که در زمستان رز استواری داشته باشید لازم است که از پاییز به بعد به گل کود ندهید و از اواخر پاییز هرس کردن را متوقف کنید.