پرورش نگهداری و کاشت گل رز هلندی

↑ “Diseases of Roses” (PDF) (به انگلیسی). ↑ “Antique Roses” (به انگلیسی). گفتنی است در داخل این دسته گروهی دیگر به نام مینیفلورا (miniflora roses) نیز هستند که نمونه کوچکتر دسته سوم یا همان فلوریبونداها هستند و کمی از مینیاتوریها بزرگترند. معمولا هر 20 شاخه گل رز را داخل يك بسته بندي قرار ميدهند. گاهي جهت رنگ گيري گل رز، گلهاي سفيد را در داخل سطل حاوي رنگ آبي قرار میدهند، گلبرگها آبي ميشوند و رز قرمز را درون سطل رنگ آبي قرار داده رنگ مشكي ميشود. گلبرگها گرد هستند و به ترتیبی منظم پشت سرهم ردیف شدهاند. در گلخانه ها معمولا کود به صورت محصول در آب در اختیار گیاه قرار می گیرد.عناصر آهن، ازت، پتاسیم و منیزیم به طور منظم به محلول کودی اضافه می شوند و عناصر ریز مغذی مانند منگنز، مولیبدن و مس به صورت دوره ای به محلول کودی اضافه می شود. ازت، پتاسیم، منیزیم و آهن بطور منظم در محلول کودی استفاده میشود، و عناصر ریز مغذی مانند بر، مس، منگنز، مولیبدن بصورت دوره ای به محلول کودی افزوده میشود. این گروه گلهای فراوان تولید کرده که اندازه آنها کوچک بوده و بصورت خوشهای هستند.

البته ناگفته نماند بستر های دیگری نیز وجود دارند که برای پرورش گل رز رونده مناسب هستند که در این مقاله تنها به یک بستر کشت سایت parsflowers مناسب اشاره شد. همانطور که اشاره کردیم Carnation و Pink دو تا از شناختهشده ترین گونه های گل میخک هستند. یک دسته گل رنگارنگ از رز میتواند هدیهای بی نقص برای درخشان کردن روز کسی باشد که برای شما مهم است. روی سپر جنگجویان ایرانی برای محافظت و شجاعت، گل رز نقاشی می شد و گلبرگ های گل رز زیر چرخ ارابه های قهرمانان رومی که از نبرد بازمی گشتند می انداختند. همچنین از آنجایی که این گل علاقه چندانی به رطوبت ندارد لازم نیست هنگام نگهداری از گل لاله محیط را مرطوب کنید و یا از اسپری آب بر روی برگ های آن استفاده کنید. که معمولا در آب عمر زیادی ندارند. H آب برای افزایش عمر گلجای به 3-4 با استفاده از اسید سیتریک یا سولفات آلومینیم، آبلیمو، مایع سفید کننده، کاهش مییابد. یکی از جنبه های عجیب این گیاه که با نام ساعت ۴ “Four O’Clock” در دنیا شناخته میشود این است که گل های در رنگ های مختلف را می توان به طور همزمان در یک گیاه مشاهده کرد.

در فرهنگ ایرانی-اسلامی نیز چنان ارجمند است که نوعی قداست مذهبی پیدا کردهاست. خاک شنی برای آن مناسب نمی باشد و همچنین نباید در خاک های آهکی رشد پیدا کنند. شما میتوانید این گلها را در رنگهای صورتی، سفید و حتی قرمز پیدا کنید. اما با گذشت زمان آن را با گلهای دیگر ترکیب کردند و رنگهای گوناگون مانند صورتی، سفید مایل به سرخ، قرمز و… این رزها در تمام فصل گل داده و در رنگهای سفید، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش و قرمز وجود دارند. در مورد گل های رز ایرانی تنها رنگ قرمز آن در تمام فصول سال در بازار به صورت تازه و شاداب یافت می شود و در فصل های سرد سال به خصوص در زمستان، چون کیفیت آنها پایین است، عرضه نمی شوند. گل برگ های رز ایرانی معمولی و به رنگ قرمز روشن هستند. اندازه و رنگ مناسب گل رز هلندی که مربوط به رقم مورد نظر است. گل رز دارای گونههای بسیار زیادی میباشد؛ این گل از نظر فرم، رنگ، زیبایی و عطر جزو بهترین و زیباترین گلهای دنیا است، که اصولا به صورت بوته ای کشت و جزو گروه این گیاهان دسته بندی میشود.

استات سیترونلیل (Citronellyl Acetate ): این عنصر عامل طعم و رایحه دلپذیر گل های رز است که در بسیاری از محصولات زیبایی و پوست استفاده می شود. رایحه گل رز خاطرات عشق، دوست داشتن و مناظر سرسبز و باغ ها را برای شما تداعی می کند. گل لاله مردابی یا لوتوس یکی از گلهای زینتی است که به خاطر داشتن گلهای زیبا از جذابیت و عطر خوبی برخوردار است. این روستا بهدلیل داشتن باغی از لالههای زیبا در فصل بهار، شهرت بسیاری پیدا کرده است و بهعنوان پایتخت لالههای ایران شناخته میشود. در قرن هجدهم گل لاله سراسر جهان را درنوردید و حتی کشور ترکیه نیز جشنوارهی گل لاله را ترتیب داد که همچنان نیز برگزار میشود. در زمان های ابتدایی که این گل زیبا را به کشور هلند بردند بسیار مشهور گشت و قیمت آن نیز بالا بود.

در اوایل بهار به صورت اصلاح خاک، کاشت بوتهها و پایههای جدید، انجام هرس بهاره قبل از ظهور برگهای جدید، حذف کلیه شاخههای بیمار، خشک، زخمی و شکسته شده، کوددهی اطراف بوتهها توسط سیستم آبیاری قطره ای، احیاء بوتههای ضعیف با کوددهی و هرس مناسب میباشد. گیاهانی علفی و بوتهای هستند و گاه با انشعابات و شاخههای فشرده بوتههای بالشتکی یا کوسنی شکل را تشکیل میدهند. کپک خاکستری بیماری میباشد که به سوختگی گل و جوانه معروف است و در شرایط انباری و حمل و نقل شاخههای بریده رز بیشتر دیده میشود. این نوع عطر در رزهای انگلیسی زیاد دیده میشود و عطری به مانند رازیانه دارد.

انواع گل رز هلندی از نظر نحوه رشد، شکل بوته به انواع مینیاتوری، هیبرید چای، فلوریباندا، درختچهای، بالارو، رونده میباشند که در تولید رزهای شاخه بریده گلخانهای بیشتر از ارقام هیبرید چای و فلوریباندا به دلیل تولید گل انتهایی، استفاده مینمایند. دلیل دیگری که سبب میشود کشاورزان یا گلخانهداران ترجیح بر پرورش گل رز هلندی در گلخانه دارند تا رز ایرانی، موضوع ماندگاری و طول عمر آنهاست. پس از برداشت رز جهت افزایش ماندگاری و عمر گلجای از راهکارهای زیر استفاده میگردد. گل های معطر طول عمر کمتری نسبت به سایر گل های شاخه ای دارند، اما اگر در محیط مناسب از این گل مراقبت شود، می تواند تا دو هفته طراوت خود را حفظ نماید. EC مناسب برای سیستم کشت خاکی 8.1 است، اما میزان EC آن در سیستم کشت هیدروپونیک بسته 7 است. فسیلها و تصاویر نقش بسته بر دیوار غارهای انسانهای نخستین قدمت این شاهکار طبیعت را به 35 میلیون سال میرساند!

را که به دلیل مازاد تقاضا، قیمت گل افزایش می یابد را در نظر نگیریم، این تفاوت ها سبب تمایز گل رز هلندی نسبت به گل رز ایرانی می شود. استفاده از این روش گران قیمت برای بیشتر افرادی که گل هلندی را پرورش می دهند، مقرون به صرفه نیست. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به گل های طبیعی علاقه دارید، می توانید به راحتی از آن ها در خانه و محل کار خود نگهداری کنید. شب ها نیز دمای ۱۵ درجه مناسب بوده اگر دمای گلخانه شما بیشتر از این مقدار شود گل های گل رز کوچک و تعداد گلبرگ ها کم و کیفیت آن خوب نخواهد شد. جهت کنترل این بیماری میتوان جوانه ها ،گلها و ساقههای آلوده در گلخانه بعد ازظهور نشانههای بیماری جمع آوری شده و از بین برود . رزهای مینیاتوری دارای قد و قامت کوتاه و گل هایش فشرده تر و جمع و جور تر از گل های رز هیبرید چای یا گراندیفلورا می باشند. گل مینی فلورا نیز نوعی دیگراز گل های رز مینیاتوری است که دارای گل هایی با اندازه متوسط ، کوچکتر از فلوریبوندا اما بزرگ تر از مینیاتوری می باشد. سال ها پیش برای تخصص پزشکی هسته ای به آمریکا می رود؛ اما نیمه کاره درسش را تمام می کند و به ایران برمی گردد و تنها یک روز طبابت می کند و باقی روزهای هفته مدیر یک شرکتی است که مربوط به مواد اولیه کشاورزی می شود.

معمولا در گلخانهها کود بصورت محلول در آب در اختیار گیاه قرار میگیرد. بعد از ریشه دادن گیاهان را در اطاق و یا در گلخانه قرار داده و آب فراوان به آن می دهند. پیازها در فواصل 12 تا 15 سانتیمتری از یکدیگر و در فاصله تقریباً 10 سانتیمتری در زیر زمین کاشته می شوند و تا هنگام گل دادن باید علفهای هرز را کاملاً از میان برداشت. اما اگر پیاز شما ایرانی است هر سال گل داده و پیازها نیز زیاد میشوند. پس از آن پیازها در شرایط کنترل شدهای انبار میشوند تا برای تکثیر مورد استفاده قرار گیرند. افراد به دو صورت برای مشخصات گلخانه خود تصمیم می گیرند. میباشند که به لحاظ استقامت و محکمی نوع پلی کربنات مقرون به صرفه است ولی به دلیل اینکه در شروع کار وتأسیس گلخانه هزینه ها بالا بوده مقرون به صرفه است که از نوع پوشش UVاستفاده گردد. درکشورهای مثل هلند گاهاً به دلیل کمی شدت نور در زمستان از نورهای مصنوعی نیز برای برخی گونهها استفاده مینمایند.

دست کم واریته های بسیار ظریف که نیاز به محافظت دارند را می توان در بین ردیف های صیفی جات کشت نمود و در این حالت بیشتر می توان از آنها برای تهیه شاخه برید ه استفاده نمود. این گل شگفتانگیز از 5000 سال پیش از میلاد در چین کاشته میشد، سالهای سال در اروپا به عنوان هدیهای بینظیر و رمانتیک شهرت یافت تا جایی که تبدیل به تمثیلی از روز ولنتاین شد بین عشاق دست به دست گردید. بذرها را روی خاک حفر کرده و با فشار دست کمی به داخل فشار دهید تا خاک را لمس کند حال یک آبیاری سبک انجام داده و آن را در مکانی با دمای ۲۲ درجه با مقدار کافی نور قرار دهید. گیاهان مادری در داخل گلخانه در تمام طول سال در حال رشد دائم هستند، بنابراین میتوان در تمام طول سال از آنها قلمههای برگدار تهیه نمود.

همچنین روغن گل میخک غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر و ویتامینهای Aو C است. مالچ همچنین میتواند مانعی برای جلوگیری از رسیدن بیماری از خاک به گلبرگهای گل رز نیز شود. همچنین روی گلبرگ ها لکه های ریز قرمز رنگ نیز ممکن است دیده شود. روی مواد داخل قابلمه را با چند سانت آب بپوشانید و ۱۰ دقیقه بجوشانید. تخمدان زیرین بوده و در داخل میوهای گوشتی به نام Hip، قرار دارد که این میوه میتواند با رسیدن از زرد تا قرمز تغییر رنگ دهد. عامل مهم دیگر دماست که باید در روز و شب متناسب با شرایط آب و هوایی تغییر کند. گل های رز برای رشد خوب و شادابی به رطوبت کافی و آب فراوان نیاز دارند، بهتر است آبیاری در زمان اول صبح و به شکل عمیق انجام شود. آبیاری و رطوبت: برای رشد مطلوب نیاز به رطوبت کافی دارند. این گل پس از کاشت در فضای آزاد یکبار به آبیاری نیاز دارد و بعد از آن تا بهار که به گل رود، نیاز به آبیاری ندارد.

↑ «آموزش تکنولوژی تولید گلهای آبی رنگ جهان در ایران». البته گفته میشود این موضوع به خاطر کمیاب بودن این رنگ گل رز است. پس از دو مورد بالایی که گفته شد، در این مورد نیز ظاهراً رزهای هلندی بهتر از رزهای ایرانی به نظر می رسند. ۲۸ زن پس از زایمان تحت این مطالعه قرار گرفتند و این زنان به دو دسته تقسیم شدند: در یک گروه دو بار در هفته، جلسات ۱۵ دقیفه ای آروماتراپی با محلول ۲٫۵ درصد اسانس رز/استوخودوس انجام شد و گروه دیگر به عنوان گروه کنترلی در نظر گرفته شد. هرگز دیده اید که کسی گل رز را بو کند و لبخند نزند، در عوض بسیاری از ما با بو کردن گل رز اذعان داریم که رایحه گل رز تا چه اندازه خارق العاده و نشاط انگیز است.

یا اول گلخانه خود را بدون توجه به محصولی که قرار است پرورش دهند می سازند و بعد نسبت به امکانات و فضایی که دارند تصمیم به کشت می گیرند، یا از قبل تصمیم به کشت محصولی می گیرند و سپس متناسب با شرایط مورد نیاز محصول، گلخانه خود را می سازند. اگر محل مناسبی برای نگاهداری گلدانهای لاله در اختیار ندارید آنها را در مقابل حاشیه ضلع شمالی باغچه چال نمایید و آنها را با حدود 15 سانتیمتر کاه بپوشانید تا یخ نزنند. گلهای رز که چیزی در حدود 150 گونه مختلف دارند به شکل طبیعی در گستره پهناوری از جهان شامل آسیا، اروپا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی رشد میکنند.