معرفی گل میخک با عکس ، روش نگهداری و تکثیر گل میخک

شیوع طاعون باعث شد که خریداران برای شرکت در حراجی حاضر نشوند. پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران (ABRII) در سال ۱۳۶۲ به عنوان بخشی از مؤسسه اصلاح نهال و بذر کرج تأسیس شد و در سال ۱۳۷۸ به صورت مستقل درآمد. گل لاله گلی زیبا با تنوع رنگی بسیار زیاد است و بیش از ۱۵۰ نوع از این گل در جهان شناخته شده است. قطعات گلپوش تا قاعده آزاد بوده و به رنگ های قرمز،(که در این حالت اغلب دارای لکه سیاهی در قاعده است) مایل به ارغوانی، زرد یا سفید توأم با رنگهای دیگر در سطح خارجی، دیده میشوند. در اصل رنگ این گل صورتی کم رنگ است.

خریدار امید داشت که از این بین، چند قرارداد خوب ارزنده پیدا کند. حالا سرمایهگذار میتوانست خانه خود را بفروشد، مبلغ قرارداد را بدهد، و چند گل لاله دریافت کند. بعد از جوانه زنی بذرها همین شرایط رشدی را ادامه دهید تا گیاه به خوبی رشد کند. کشاورزان پاسارگادی از این گیاه به نام سرطان بد خیم یاد می کنند چرا که هیچ راه درمانی ندارد ویا اگر راههای درمان آن را ادامه می دهند به نتیجه ی مطلوب نمی رسند. انواع هیبرید این گیاه به شکل مصنوعی پرورش داده شدهاند. بذر گل میخک از انواع میخک و از دسته گیاهان علفی بوده و با توجه به زیبایی و عطر ملایمی که دارد به عنوان یک گل زینتی بسیار پر کاربرد و پر طرفدار است. همان طور که اشاره شد، این گل دارای بیش از ۱۵۰ گونه می باشد که برخی با جنبه های زیبایی و تزئینی مورد استفاده قرار گرفته و برخی کاربرد دارویی و پزشکی دارند. متأسفانه این گونه ها به خوبی شناخته نشده است. توجه داشته باشید که این درمان برای تسکین موضعی درد هستند و مشکل اصلی شما را حل نمی کنند.

زیرا در غیر این صورت در بهار سال بعد با وضعیت ناراحت کننده ای رو به رو خواهید شد. آن چیزی که می تواند موجب خلق تنوع در انواع گل لاله باشد، همین تنوع در رنگ بندی گلبرگ های آن است. گل های لاله دارای سه گلبرگ و سه کاسبرگ در رنگ بندی های گوناگون هستند. استفاده همیشگی از کرمهای گیاهی حاوی عصاره میخک بر روی آلت تناسلی میتواند باعث بروز چنین مشکلاتی شده و مرد برای مدت قابل توجهی، با مشکلات حادی در انزال یا نعوظ مواجه میشود. همهی مواد را در یک قوری قرار بدهید و آب جوش (۰.۵ لیتر) را روی آنها بریزید و اجازه بدهید به مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید که محلولتان به مدت ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد.

قطعاً یکی از جذابیت هایی که شما را به سوی این گل جذب خواهد کرد، رنگ های متنوعی است که این گل دارد. این گلهای لاله زیبا دارای رنگ بنفش است و محدودهای بین 10 الی 15 سانتیمتر را اشغال میکند. این گونه از گونه های گل رز بر عطر خوبی که دارد میتواند نسبت به بیماریها نیز مقاوم باشد. این گل گونه های مختلفی دارد و در رنگ های گوناگونی از جمله قرمز ، زرد ، مشکی ، سفید و بنفش و رنگ های دیگر وجود دارد. لاله حافظی با نام علمی Tulipa clusiana با ارتفاع ۲۵ سانتیمتر میباشد، گلهای سه رنگ آن از خارج به رنگ سفید و رمز و در قاعده سطح داخلی خود به رنگ ارغوانی تیره می باشند بر روی یک ساقه باریک و ظریف قرار دارند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد پیاز لاله برای جوانه زنی نیاز به دوره سرما دارد. تاجران از یک سو شکست خوردند و از سوی دیگر پول سرمایهگذاران دود شد و به هوا رفت. در یک شب، ثروت زیادی پژمرده شد و از بین رفت.

در مرکز گل یک تخمدان بطری شکل سه حجره ای وجود داردکه هر حجره شامل تعداد زیادی تخمک است. نوع میوه کپسول راست سه خانه ای که در هر یک چندین بذر مسطح روی هم چیده شده است. بنابراین چرخه رشد هوایی گیاه بسیار کوتاه است و باید همانند بسیاری از گیاهان کوهی در طی همین دوره کوتاه با شتاب دوره تکثیر خود را تکمیل نمایند. گیاه لاله با نام علمی Tulipa احتمالا عامه پسندترین و مشهورترین گیاهان پیازداری است که در این مقاله به شرح آن میپردازیم و گفته میشود از ایران به قسطنطنیه برده شده است. در تعیین عمق مطلوب در کاشت پیاز گل لاله بسته به نوع محیط و میزان دما در سطح خاک باید اقدام کنید. در ابتدا گیاه را 5 یا 6 روز در دمای 15- 16 درجه نگه داشته و بتدریج آن را به نور و روشنایی عادت می دهند تا برگهای آن به رنگ سبز تیره در آید، سپس دما را به 18 تا 20 درجه افزایش داده و بعد از 20 تا 30 روز بسته به نوع آنها شروع به گل دادن می نمایند. دما: بهترین دما برای این گل دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد میباشد.

عصاره جوانه میخک به طور قابل توجهی رشد پاتوژن های خوراکی، که مسئول بیماری های مختلف دهان هستند را سایت parsflowers کنترل میکند. میخک درد دندان را آرام می سازد اما نمی تواند از سلامت دهان و دندان مراقبت کند و فقط نقش مسکن را بازی می کند. به طور معمول از روش بندیگ برای هرس رز گلخانه ای استفاده می کنند که از لحاظ فیزیولوژیکی برای رز بسیار مفید است و باعث تولید گل دهنده و بزرگتر می شود و باعث بهبود 20 درصدی عملکرد گیاه می شود. رزهای گلخانه ای گیاهان چند ساله ای هستند که عمر مفید آنها برای تولید گل ۶ تا ۱۰ سال است. البته در اکثر گیاهان بجز گیاه لاله یک خامه بلند نیز بین تخمدان و کلاله قرار می گیرد.

نیازکودی چندانی ندارد اما در صورت امکان مقداری (۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد. کاشت پیاز گل لاله کار چندان دشواری نیست و فقط اندکی دقت می خواهد و مقداری حوصله و در نهایت انتظاری شیرین. در کل لاله به آبیاری زیادی نیاز ندارد ، هر وقت سطح خاک خشک شد آبیاری شود کفایت میکند . او درباره شور استقبال مردمی میگوید که علاوه بر نقاط مختلف تهران از شهرستانها هم برای دیدن لالهها آمدهاند: «استقبال آنقدر زیاد شد که علاوه بر اهالی محل از خیلی نقاط دیگر شهر تهران هم برای تماشای لالهها آمدند. این روش کمی سخت تر است یک ویدئو خیلی جالب درباره آن قرار دادیم حتما” آن را ببینید در این روش زیر بند شاخه خراش و قسمتی از آن برید می شود سپس با پوست موز آن را پوشش داده و روی آن بستر خاک را با یک بطری بریده شده نوشابه پوشش داده به همین راحتی قلمه هوایی را انجام می دهید حتما” تست کنید من تست کردم جواب داده.

با ارتفاع ۱۵ سانتیمتر، به نظر میرسد که این گیاه زیبا متداول ترین گونه لاله ایرانی باشد که در بین رستنیهای استپی فلات های مرتفع و یا دامنه کوه ها و اکثراً در ارتفاعات متوسط دیده میشود و شباهت خیلی زیادی به شکل کمرنگ لاله ریزه داشته ولی در مقام مقایسه این گونه را می توان به وسیله قطعات داخلی گلپوش پهنتر تشخیص داد. این گیاه با وجود آنکه یکی از گونه های کاملاً متداول پرورش یافته در اروپا می باشد ولی هرگز به طور مجدد در ایران و منطقه رویشی خود جمع آوری نگردیده و بر همین اساس اطلاعات اندک و یا هیچ اطلاعاتی از حالت وحشی آن وجود ندارد.

گیاه لاله ساختمان نسبتاً ساده ای دارد، پیاز این گیاه که در زیر سطح خاک قرار دارد تنها قسمتی از گیاه است که در شرایطی نامساعد از قبیل تابستان های گرم و زمستان های سرد نیز به زندگی ادامه می دهد. از این رو پس از شخم زنی و زیر و رو کردن کامل خاک، بهتر است خاک را همراه با مقداری شن مخلوط نمود. گلدان گل رز مینیاتوری نیاز به رطوبت بالا دارد لذا وقتی گلدان خود را در سینی قرار می دهید، می توانید داخل سینی خود مقداری سنگ ریزه ریخته گلدان خود را روی این سنگ ها قرار دهید سپس سینی خود را از آب پر کنید طوری که آب با انتهای گلدان شما در تماس نباشد(آب از سوراخ انتهای گلدان به بالا نرود) این کار باعث رطوبت لازم در گیاه شما می شود.

مظافا این گونه ممکن است از یک تا شش گل داشته باشد و به طور معمول همیشه دارای دو برگ است. در محلهایی که دو رنگ مختلف این گونه با یکدیگر میرویند شانس یافتن حد فاصل آنها به رنگ مخلوط کم و بیش نارنجی نیز وجود دارد. لاله در حدود ۸۰ گونه دارد که در اروپا، مناطق مدیترانهای و همچنین در آسیای مرکزی پراکنده بوده و در ایران نیز حدود ۱۲ گونه از آن یافت میشود که پاره ای از آنان تا کنون و به طور وضوح توسط گیاه شناسان شناسایی نگردیده اند. این گلها به خودی خود به اندازه ی کافی زیبا هستند و نیازی نیست که با در آمیختن آنها با همدیگر یا با سایر گلها جلوه ی آنها را فزونی بخشید. روش استفاده برای این کار یک فنجان آب را داخل یک ظرف ریخته و سه عدد چوب میخک به آن اضافه کنید. به راحتی میتوانید در نیمه دوم سال پیاز های لاله را در عمق 10 تا 15 سانتی داخل باغچه بکارید و بهار منتظر سبز شدن آنها باشید.

مانند بسیاری دیگر از معابد کره ای، در طول جنگ های کره با ژاپن تخریب شد و بعداً در دهه ۱۹۷۰ بازسازی شد. بعید است در سطح مردمان کشور ها و فرهنگ های سراسر جهان بگردید و کسی را پیدا کنید که علاقه ای به انواع گل لاله نداشته باشد. در واقع، در سال 1637، جنون لاله فروکش نکرده بود. اگر چه این گونه گلها هرگز در ایران چنین ارزش تجارتی را پیدا نکرده اند لیکن در مینیاتور، نقش قالی، ترانه ها و اشعار ما مورد تحسین و توجه قرار گرفته اند. گونه های متعدد و دو رگه های لاله جزو گیاهان متداول باغبانی به شمار میرود و کشور هلند مرکز تجارت عمده پیازهای آن می باشد. افراد زیادی این گونه را یکی از زیباترین و قشنگترین لاله ها شناخته و بر این اساس آن را بیش از ۳۰۰ سال است که در باغ های اروپا پرورش می دهند ولی احتمالاً وطن اصلی آن از ایران و از منطقه شیراز می باشد در حدود ۳۰ سال قبل گیاه شناسی به تصور آنکه گونه جدیدی را کشف نموده و از آنجایی که این گونه را در نزدیکی آرامگاه حافظ یافته بود آن را به نام Tulipa hafisii نامگذاری نمودند که به موجب مقررات نامگذاری لاتین گیاهان حق تقدم با نام قبلی آن Tulipa clusiana است که همچنان حفظ گردید.

گل های زرد و خوش بویی دارد که به شکل تک تک روی گیاه ضاهر شده و همچنین در تهیه و پخت حلوا به کار برده می شوند. اما امروزه طیف گسترده ای از رنگ های مختلف مانند زرد، قرمز، سفید، بنفش و سبز را شامل می شود. پیاز گیاهان لاله مستور از چندین لایه پوشینه چرم مانند به رنگ قهوه ای سیر بوده که ممکن است در سطح داخلی نمدی شکل باشند که یکی از ویژگی های مهم طبقه بندی لاله می باشد. لاله، گیاهی چند ساله و از گروه گیاهان دارای پیاز میباشد. هلند تولید کننده اصلی تجاری لاله در دنیا میباشد به طوریکه در سال ۳ میلیارد شاخه از این گل تولید مینماید که اغلب صادر میشوند.