همه چیز درباره گل میخک

گل میخک در بهار گل می دهد.در صورتی که دانه های گل میخک در زمین کاشته شود باید آن ها را در فاصله ۲۵ تا ۳۰ سایت parsflowers سانتی متر کاشت. میخک ضد عفونی کننده بسیار خوبی است و می توان از آن به عنوان کمپرس برای شستشوی زخم ها استفاده کرد. در این مطلب جدید از وبلاگ آکادمی علی ولی به معرفی کامل گل میخک پرداخته ایم. همچنین جوانه کامل خشک شده میخک برای تسکین درد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. مطالعات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که ماده ای به نام “اوژنول” در میخک میتواند باعث کاهش التهاب و همچنین تحریک گیرنده های درد که درنهایت موجب تسکین درد میشود. این اسانس با روشهای سنتی و ابتدایی آن دوره استخراج می شد که مایعی روغنی بدست می آمد و روی سطح آن باقی می ماند و به همین شکل سالها ادامه یافت تا اینکه در قرن شانزدهم یک پزشک و کیمیاگر در آن زمان که سوئیسی تبار بود روی این مواد برسی و تحقیق نمود و نامی مناسب به اسم اسانس برای آن انتخاب کرده و اختراع را به نام خود ثبت کرد.

و اینگونه رز ایجاد شد. در نتیجه با ترکیب این دو گل که یکی نماد عشق و دیگری نماد دوستی بود توانستند معنای جدیدی ایجاد کنند. ضرورت دارد از این ظرفیت خوب اقتصادی بهترین استفاده را کرد و در ایجاد اشتغال و رونق تولید قدمی برداشت تا در توسعه صادرات کشور بهتر عمل کنیم. کوکوپیت مرطوب و در مکانی گرم کاشت اما بعد از جوانه زنی بذرها بهتر است که انان را به مکانی خنک تر منتقل کرد زیرا در محیط گرم رشد ضعیفی خواهند داشت. برخی از پژوهشگران بر این باورند که نام میخک از کلمۀ تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است؛ زیرا این گل٬ یکی از گل هایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می شد. این گل در ابتدا توسط گیاه شناس یونانی تئوفرستوس (Theopharastus)، دیانتوس (Dianthus) نامیده شد که گل بومی منطقه خاور نزدیک است.برخی از محققین بر این باورند که نام میخک از کلمه تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شدهاست زیرا این گل یکی از گلهایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده میشد. برخی از پژوهشگران بر این باورند که نام میخک از کلمه ی تاجگذاری یا تاج خورشید گرفته شده است، زیرا این گل، یکی از گل هایی بود که در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونان استفاده می شد.

سوخ هایی که یک سال پیش رس می شوند تا اندازه ای ضعیف می شوند بنابراین بهتر است از این سوخ ها در سال آینده برای کاشت در زمین استفاده شود و برای پیش رس کردن از سوخ های تازه دیگری استفاده کرد. 8. مرتبا گلهای رز را کوددهی کنید: برای رشد بهتر و زیباتر شدن بوته گل رز باید مرتبا بارور شود. که یا در انتهای چرخه ی رشد به پیاز جایگزین تبدیل می شوند و یا بچه پیازهایی بوجود می آورند که دقیقاً همانند والدین خود هستند با این تفاوت که به مراتب کوچکترند. برای کاشت پیاز در گلدان در اواسط مهر و یا اوائل آبان پیازها را در گلدان هایی به قطر 13تا 14 سانتیمتر می کارند. گل میخک یکی از گل هایی است که در سطح وسیعی از جهان برای تزئین باکس گل یا سبد گل از آن استفاده میشود. صحیح است که در فصل سرما با وجود هوای سردتر میزان تبخیر آب از سطح خاک کاهش پیدا می کند اما وجود جریان باد، اثر مستقیم بر کاهش آب قابل دسترس گیاه دارد. نور مناسب برای میخک ها موثر و ضروری است ولی تابش نور مستقیم و شدید برای انها اصلا خوب نیست.

گونیا کردن اسکلت گلخانه برای مقاومت در برابر وزش باد شدید بسیار مهم است. حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که برای محافظت از بدن در برابر اثر رادیکال های آزاد، به ویژه کبد موثر میباشد. کمپوست نیز سلامت کلی رز را تقویت میکند و مقاومت آنها را در برابر آفات و بیماریها افزایش میدهد. گل لاله از طریق بذر و سوخ قابل تکثیر و افزایش می باشد. به طور کلی گل میخک به میزان آب متوسطی نیاز دارد اما فاکتور و عواملی وجود دارد که باعث می شود مقدار نیاز به آب تغییر کند. طریقه مصرف میخک: برای تهیه چایی یا دم کردن میخک مقدار ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه دم کنید. خاک مناسب برای پرورش میخک مخلوطی از خاک برگ، خاک لومی، پیت و مقدار کمی کود دامی پوسیده شده می باشد. ارقام اسپری میخک زمانی برداشت می شوند که دو تا سه گل باز شده و بقیه جوانه ها رنگ گرفته اند.در ارقام استاندارد ۲ تا ۳ گره و در ارقام اسپری ۳ تا ۴ گره در زیر محل برش در زمان برداشت گل نگه داشته می شود، تا جوانه لازم برای دوره بعدی گلدهی وجود داشته باشد.

غنچه های گیاه میخک پس از باز شدن یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند، میخک که به عنوان ادویه و دارو به کار می رود، پودر این غنچه ها است.غنچه میخک دارای ۱۶ درصد و ساقه های درخت در حدود ۵ درصد و برگ های آن دارای ۲ درصد اسانس روغنی است که از تقطیر این قسمت ها به دست می آید. برای تقویت نیروی سرد مزاجان مفید است بدین منظور باید ۲ گرم از پودر میخک را با شیر مخلوط کرده و هر روز به مدت یک هفته از آن استفاده کرد. برای آبسه و عفونت دندان ناشی از کشیدگی و یا رشد دندان عقل یک روش ساده این است که ابتدا، هرگونه مواد غذایی باقی مانده در محل آلوده را از بین ببرید، سپس دهان را با آب نمک به طور صحیح بشویید و سپس روغن میخک را در ناحیه آلوده بمالید. اسانس میخک دارای اوژنول، کاربوفلین، الکل، بنزیلیک، بنزوات دموتیل، فورفوول و اتیلن است اوژونول که ماده اصلی میخک می باشد، آرامکننده و ضد عفونی کننده از آن در دندان پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می شود. همچنین به دلیل خاصیت ضد درد می توان از آنها برای دندان درد استفاده کرد.

همچنین دارای خواص درمانی فراوانی می باشد که با مشورت با متخصص گل و گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. گل آنتوریوم دارای بیش از 800 گونه مختلف می باشد، که در کشورهای مختلف مانند آمریکا و مکزیک یافت شده اند. میخک به عنوان ضد درد و ضد عفونی کننده برای درمان کبودی و خراشیدگی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به خواص ضد التهابی که دارد، برای از بین بردن ورم نیز موثر خواهد بود. روغن گل میخک برای استعمال خارجی در درمان درد دندان، سردرد، سرما، آرتریت و روماتیسم بکارمی رود، همچنین برای درمان زخمها، کبودی، سوختگی، برونشیت، آسم، عفونت های جزئی و کولیک مفید است. از خاک سنگین استفاده نکنید و برای نگهداری از آن از خاک های سبک و با زهکشی استفاده کنید و همچنین بهتر است که در خاک خود مواد آلی، شن را هم داشته باشد. برداشت جهت حمل به بازارهای دور بهتر است موقعی باشد که گلبرگ باندازه ۵/۱ـ ۵/۰ سانتیمتر بالای کاسبرگ رشد کرده باشند و دارای رنگ مطلوب رقم باشد.

اما در نزد اروپاییان گل هایی با دم گل کوتاه تر و در اندازه کوچکتر مطلوب است. خاک های اسیدی را دوست ندارد و pHخنثی و یا ۶ -۷ برای آن مطلوب است.آبیاری:خاک میخک باید همیشه مرطوب باشد. هسته گیلاس بسیار سفت و کوچک است که دور آن را گوشت پوشانده است. از زمان جوانه خیلی سفت تا موقعی که گلبرگ ها روی کاسبرگ ها خم می شوند. نور کم باعث سفت شدن دم گل می شوند. گل میخک از آن دسته گیاهان محکم و مقاوم هستند که خبلی درگیر بیماری و آفات نخواهد شد و فقط درصورت رعایت نکردن درست و اصول مراقبت و توجه کم باعث بوجود آمدن آفت خواهد شد. گل میخک (به انگلیسی: Carnation) این گل در ابتدا توسط گیاهشناس یونانی تئوفرستوس (Theopharastus)، دیانتوس (Dianthus) نامیده شد که گل بومی منطقه خاور نزدیک است. همچنین در در کتب طب سنتی آمده است افرادی که مبتلا به بیماری وسواس هستند، برای درمان آن میخک مصرف کنند. دانه های میخک را می توان از گل های میخک جمع آوری کرد و همچنین می توان آن ها را از فروشگاه های محصولات باغبانی نیز تهیه کرد. Essence کلمه فرانسوی است که به مرور زمان در فاسی شکل گرفت و در انگلیسی نیز اسانس به همین شکل تلفظ می شود زرین گیاه یکی از گیاهان دارویی صادراتی می باشد که بسیار به مصرف آن در طب سنتی توصیه شده است.

این گل زیبا با نام انگلیسی Carnation از خانواده ی caryophylaceae یکی از گل های پرکاربرد برای دیزاین دسته گل، باکس گل و گل آرایی است. این گل برای اولین بار در قرن شانزدهم توسط یک زیست شناس به نام کارلوس کلوسیوس به اروپا برده شد و در قرن هفدهم محبوبیت این گل افزایش یافت. بعدها این واژه لفظ عامتری یافت و به انواع گوناگون گل اطلاق شد. این شخص اسانس را به عنوان عنصر پنجم قلمداد نمود به همین سبب ماهیت روغنی این ماده را به اسانس تشبیه کرد و روغنهای اسانسی به نام Essential Oils بوجود آمد. تعلق گرفت. گل او که پیوندی از چند گل بئد به نام ( شری میدلنو) شهرت یافت .

فقط مراقب باشید که سفید کننده ی زیادی به آب گل اضافه نکنید، زیرا گل رز آسیب می بیند. مواظب باشید از فرآورده های حاوی مس سمی استفاده ننمایید. باید به میزان نور منطقه توجه داشته باشید. به عنوان مثال دردر مکان های گرم با نور مستقیم باید گل را در مناطق نیمه سایه و سایه قرار دهید. مشکل بعدی سوختگی در برگ های گیاه است که اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید باعث لکه های سوختگی در برگ ها می شود. نباید به طور مستقیم استفاده کرد. صدها سال است که پرتقال گل میخک در کمد برای دفع شب پره ها و محافظت از لباس ها استفاده می شود. گل رز چینی علاوه بر زیبایی آن دارای خواص درمانی نیز هست که نـوشـيـدنـي ايـن گياه كاهشدهنده فشار خون، خـنـككـنـنـده بـدن، رقـيـق و تـصـفـيـهكـنـنده خون، كـنترلكننده كلسترول خون، اختلالات كبدي و صفرايي و همچنين آرام بخشي مناسب ميباشد و برعكس چاي كه باعث دفع آهن ميشود چاي ترش خود يكي از منابع غني آهن به شمار ميآيد.

خاصیت ضد سرطانی آن نیز از معروفترین فواید آن در طب سنتی و اسلامی بشمار رفته است. در برگهای زرین گیاه ماده ای بنام زانتوميكرول وجود دارد که فوق العاده خاصیت ضد سرطانی دارد این گیاه در مناطق مختلف کشور با نامهای مختلفی نامیده می شود از جمله گل باغچق، آغ باش یا بادرنجبویه معروفترین آنهاست. معروفترین رقم آلبالوی ایران چمپای مشهد است. بطور متوسط هر سال حداقل ۱۰ تا ۱۵ رقم جدید از میخک به دنیا معرفی می شود. امروزه رقم جدیدی بنام اسپری که دارای گل آذین خوشه است، برای منظور شاخه بریده کشت و کار می شود. این گل٬ امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت می باشد.

این گل، امروزه بیشتر نشانه عشق، افتخار، برتری و جذابیت است. برای پیداکردن این عنصر پنجم افراد زیادی تلاش کرده اند رفته رفته به طرف طرف گیاه های خوش بو همچون گل محمدی روی آوردند و اسانس آن بدست آمد امروزه در بسیاری از سایتها مثل داروکده از این ماده صحبت شده و قابل استناد است. بعد از برداشت براینکه گل های برداشت شده از تاثیر عوامل سوء محیطی مثل دمای بالا ، اتیلن ، رطوبت کم ، نبود مواد غذایی و عوامل آلوده کننده در امان باشند، لازم است در شرایط خاصی نگهداری شوند، ارقام مختلف میخک از لحاظ حساسیت به اتیلن محیطی و درونی با هم فرق می کنند. گل میخک مثل هر گل و گیاه دیگری اصول نگهداری و مراقبت خاص خود را دارد که باید به طور اصولی کاملا رعایت و اجرا شود تا شاهد گل های باکیقیت و رشد خوب باشیم.

اما اگر میخواهید دسته گل لاله شما برای مدتی طولانی زیبا و شاداب باشد سراغ لالههایی بروید که هنوز کاملا بسته هستند و هنوز رنگ آنها مشخص نیست. قلمه زدن گل رز نیز یکی از رایجترین و بهترین روشهای تکثیر این گل زیبا و معطر بوده، از این روش ازدیاد برای تکثیر گل رز در باغچه و گلدان استفاده میشود. برای تکثیر گل میخک به طور کلی دو روش بذر و قلمه قابل اجرا است که قلمه زدن بهتر و رایج تر می باشد. پرورش میخک در گلخانه ها و سیستم های حفاظت شده اثر بهتر و مناسب تری را در عملکرد دارد.